Komputerowy system optyczny, który tłumaczy zmiany światła na serie instrukcji sterujących
odtwarzaniem komputerowych sekwencji dźwiękowych. Skonstruowany na bazie
komputera Yamaha CX5M, udoskonalony z zastosowaniem komputera Atari 1040ST.
System LTTS (LightTimeTriggeringSystem) został zastosowany w następujących kompozycjach:
WYSYG (What You See You Get) (1989)
na światło i komputer
BEAUTY AND THE BEAST / PIĘKNA I BESTIA (1991)
na głos, światło i komputer
SHA BA DEL'MANA (1994)
balet
DOUBLES (1994)

na światło, głosy i komputer
RIVER DART (1995)
for voices, strings and computer
WYSYG jest nową formą audiowizualnego performance wykorzystującego
unikalny system "dyrygowania światłem". Zmiany światła, uzyskiwane z ruchu
lampki trzymanej w ręce odbierane są przez system sensorów optycznych umocowanych
do głowy wykonawcy. Każdy z nich steruje niezależnie wybranym parametrem
wstępnie przygotowanej partytury zapisanej w pamięci komputera. System
działa w następujący sposób:
- względny czas trwania pojedynczych i złożonych struktur dźwiękowych zależy
od częstotliwości otwierania ust
- "instrumentacja" i przetworzenia dźwięku zależą od wielkości światła rzucanego
na sensor umieszczony na szyi wykonawcy
- projekcja przestrzenna dźwięku zależy od światła dochodzącego do sensorów
umieszczonych przy uszach wykonawcy
Kompozycja WYSYG wykorzystuje dwie abstrakcyjne energie - światło
i dźwięk. Figury świetlne są bezpośrednio tłumaczone na frazy muzyczne.
Dosłownie, to co widzisz jest tym co słyszysz (what you see you get).
Doubles na światło, głosy i komputer napisany w 1994 zestawia pary elementów przeciwstawnych sobie:
- Materiał dźwiękowy: znany, rozpoznawalny - głosy, instrumenty akustyczne
oraz materiał całkowicie nowy: dźwięki i struktury syntetyczne
- Materiał stylistyczny: ludowy i romantyczny w opozycji do materiału atonalnego,
abstrakcyjnego.
Najbardziej podstawowe zestawienia elementów przeciwstawnych to podstawowa
zasada utworu.
River Dart to ostatni wiersz austriackiej poetki
Ingeborg Teuffenbach (1914-1992), który napisała w maju 1992 roku specjalnie
dla swojego syna Fritjofa Capry, fizyka, wykładowcy kalifornijskiego Berkley
University (autora znanych w Polsce książek popularnonaukowych).
Kompozycja River Dart na głosy i komputer została napisana na zamówienie
Avantgarde Verein ze Schwazu w 1995 roku i prawykonana przez Olgę
Szwajgier i Marka Chołoniewskiego na otwarciu 3. Internationale
Akademie für Neue Komposition w Schwazu (Tyrol) 31 sierpnia 1995 roku.
Kompozycja inspirowana wierszem I.Teuffenbach utrzymana jest
w konwencji "ambient". Warstwa muzyczna odwołuje się do holistycznej
filozofii Fritjofa Capry, szczególnie do niektórych jej elementów
zawartych w jego dwóch publikacjach: Tao of Physics i The Turning
Point. Stosuje kilka oryginalnych rozwiązań istotnych dla formy całego
utworu:
- harmonia z zastosowaniem skal mikrotonalnych (nałożenie skali ćwierćtonowej
na struktury glissandowe)
- wykonanie odbywa się poprzez system ATTS: uderzenia batuty (pałeczki
do ryżu) w określone miejsca partytury graficznej generują kolejne fragmenty
muzyki utrwalonej w pamięci komputera
- struktury w większości mają charakter ciągły czasowo i w trakcie nabrzmiewania
i wybrzmiewania poddawane są transformacji "na żywo" poprzez ciągły ruch
batuty nad pulpitem z partyturą; ruch ten zamieniany jest poprzez interaktywny
system optyczny na glissandowe zmiany wysokości oryginalnych struktur dźwiękowych
- tekst wiersza, wypowiadany niesłyszalnym dla publiczności (lecz wyrazistym
wizualnie) szeptem, poddawany jest transformacjom czasowym (opóźnienia)
i transpozycji, a następnie zostaje zmieszany z komputerową warstwą dźwiękową;
w ten sposób tekst ten staje się słyszalny dopiero po pewnym czasie i to
w formie delikatnie przetworzonej
Przestrzeń i metafizyka to dwa podstawowe elementy wypełniające formę tego
utworu.
Kompozycja istnieje również w wersji poszerzonej o grupę instrumentów
smyczkowych prowadzonych przez dyrygenta reagującego z niewielkim opóźnieniem
na ruch pałeczki do ryżu. Rezultatem tego zabiegu jest naturalne opóźnienie
instrumentów smyczkowych w stosunku do instrumentów komputerowych (instrumenty
komputerowe reagują natychmiast na ruch i uderzenia pałeczki, smyczki zaś
otrzymują sygnały od dyrygenta z pewnym opóźnieniem). Rozsynchronizowanie
obu grup instrumentalnych jest świadomym zabiegiem kompozycyjnym. Efekt
ten zbliżony jest to procesu transformacji głosu, zarówno w sferze dźwiękowej
jak i wizualnej. To co widzimy nie zawsze jest tym co słyszymy(!) (WhatYouSeeIsNotAlwaysWhatYouGet)
- WYSINAWYG (!?!)
|